Wkunl

Hoe om muziek te lezen

Geschreven muziek is een taal die is ontwikkeld voor duizenden jaren, en zelfs de muziek die we lezen vandaag is al meer dan 300 jaar. Muzieknotatie is de weergave van geluid met symbolen, van basis notaties voor toonhoogte, duur en timing, om meer geavanceerde beschrijvingen van meningsuiting, timbre, en zelfs speciale effecten. Dit artikel zal u kennismaken met de basisprincipes van het lezen van muziek, tonen u wat meer geavanceerde methoden, en suggereren een aantal manieren om meer kennis over het onderwerp te krijgen.

Stappen

Hoe om muziek te lezen. Get real handvat aan het personeel.
Hoe om muziek te lezen. Get real handvat aan het personeel.

De grondbeginselen

  1. 1
    Get real handvat aan het personeel. Voordat je in staat bent aan de slag om het leren muziek, moet u een greep op de muziek die vrijwel alle muziek is behoefte aan het leren te krijgen: het personeel. Het is de meest fundamentele en eenvoudige van alle muzikale symbolen, en de basis voor alles wat er is om te volgen.
    • Het personeel is een arrangement van vijf parallelle lijnen, en de ruimten daartussen af. Beide lijnen en spaties zijn genummerd voor referentie doeleinden, en worden altijd geteld van laag naar hoog:
  2. 2
    Begin met de g-sleutel. Een van de eerste dingen die je zult tegenkomen bij het ​​lezen van muziek is de sleutel. Dit teken is de legende die je vertelt ongeveer wat bereik je instrument zal spelen inch Alle instrumenten en stemmen in de hogere bereiken gebruiken de G-sleutel als hun basis, en om deze intro te lezen van muziek, zullen we vooral focussen op deze sleutel voor onze voorbeelden.
    • De Treble, of G-sleutel, is afgeleid van een sier Latijnse letter G. Wanneer noten worden toegevoegd aan het personeel in de G-sleutel, moeten zij de volgende waarden:
    • De vijf lijnen, van beneden naar boven, vertegenwoordigen de volgende opmerkingen: EGBD F.
    • De vier ruimtes, van beneden naar boven, vertegenwoordigen deze biljetten: FAC E.
    • Het lijkt misschien veel om te onthouden, maar als je ezelsbruggetjes-of woord geeft hints-die u kunnen helpen hen herinneren. Voor de lijnen, Every Good Boy Does Fine is de norm, en voor de ruimtes, goed, ze beschrijven "GEZICHT. ' Dat gemakkelijk genoeg zou moeten zijn!
  3. 3
    Begrijp de bassleutel. De F-sleutel, ook wel bekend als de F-sleutel wordt gebruikt voor instrumenten die in de lagere registers, waaronder de linkerhand van de piano, basgitaar, trombones, enz.
    • De naam "F-sleutel" is afgeleid van zijn oorsprong als de gotische letter F, en de twee puntjes boven en onder de "F"-lijn op het personeel. Het personeel van de bassleutel vertegenwoordigt verschillende noten dan die van de G-sleutel.
    • De vijf lijnen, van beneden naar boven, vertegenwoordigen deze biljetten: GBDFA (Good Boys Niet klooien).
    • De vier ruimten, van beneden naar boven, vertegenwoordigen deze biljetten: ACEG (Alle Koeien eten gras)
  4. 4
    Leer de delen van een notitie. Individuele noot symbolen zijn een combinatie van maximaal drie basiselementen: de noot kop, de steel, en vlaggen.
    • De notitie hoofd. Dit is een ovale vorm, dat is ofwel geopend (wit) of gesloten (zwart). Op zijn meest elementaire, het vertelt de uitvoerder wat mee te spelen op hun instrument.
    • De steel. Dit is de dunne verticale lijn die is aangesloten op de notitie hoofd. Als de stengel omhoog wijst, hij samenkomt aan de rechterkant van de noot kop. Als de stengel naar beneden wijst, hij samenkomt met de noot kop aan de linkerkant. De richting van de steel heeft geen effect op de toelichting maar het maakt notatie leesbaarheid en minder rommelig.
    • De algemene regel op stokrichting is dat op of boven de middellijn van het personeel, de stam naar beneden wijst, en wanneer de notitie is onder het midden van het personeel, de stam omhoog wijst.
    • De vlag. Dit is de gebogen lijn die wordt bevestigd aan het einde van de steel. Maakt niet uit of de steel is verbonden met rechts of links van de noot kop, wordt de vlag altijd aangetrokken tot het recht van de stengel, en nooit naar links.
    • Samen genomen, de noot, stengel, en de vlag of vlaggen tonen de muzikant de tijdswaarde voor een bepaalde noot, zoals gemeten in beats of fracties van beats. Wanneer u naar muziek luisteren, en je bent te tikken je voet in de tijd naar de muziek, je herkennen die beat.

Meter en tijd

  1. 1
    Meer informatie over de timing, of meter. Meter kan algemeen worden gezien als de puls, de hartslag van muziek. Je voelt het instinctief wanneer je luistert naar dance of pop muziek.
    • In muzieknotatie, wordt sloeg uitgedrukt door iets wat lijkt op een breuk. Zoals elke fractie, is er een teller en een noemer. De teller, geschreven in de bovenste twee plaatsen van het personeel, vertelt u hoeveel slagen er in een maat. De noemer vertelt u de noot waarde die een tel (die puls dat je je teen tikken om) ontvangt. Het ziet er zo uit:
    • Door het veranderen van de teller, veranderen we het aantal beats in een maatregel. Een andere veel voorkomende maatsoort is 3/4. Als u denkt dat van een wals en zijn gestage 1-2-3 1-2-3 ritme, dat is 3/4 keer. Het wordt genoteerd als volgt:

Ritme

  1. 1
    Krijgen in de groef. Vergelijkbaar met meter en tijd, ritme is ongeveer accenten en hoe de muziek voelt. Echter, waar meter vertelt u simpelweg hoeveel beats, ritme is hoe die beats worden gebruikt. Probeer dit: tik met je vinger op je bureau, en tel 1-2-3-4 1-2-3-4, gestaag. Niet erg interessant, is het? Probeer nu dit: op beats 1 en 3, tikt luider, en op beats 2 en 4, tik zachter. Dat moet een ander gevoel naar het! Probeer nu het omgekeerde: tikken luid op 2 en 4, en zacht op beats 1 en 3. Check out Regina Spektor's Laat me niet alleen. Je kunt duidelijk horen het ritme: de rustigere basnoot gebeurt op tel 1 en sloeg 3, en een luide klap en snare drum gebeurt op beats 2 en 4. Je zult beginnen met een gevoel van hoe muziek wordt georganiseerd te krijgen. Dat is wat wij noemen ritme!
  2. 2
    Stel je voor het lopen. Elke voetstap zal een beat gelijk. Die zijn muzikaal vertegenwoordigd door kwartnoten, want in veel van de westerse muziek (wat betekent muziek van de westerse wereld, niet alleen de muziek van Hank Williams!), Zijn er vier van deze beats voor elke maatregel. Muzikaal zal het ritme van je lopen als volgt uitzien:
    • Elke stap is een kwart noot. U kunt dat af tellen als je loopt: "1, 2, 3, 4-1, 2, 3, 4"
    • Als je te langzaam je tempo omlaag om de helft van die snelheid, zodat u duurde slechts een stap iedere twee beats op de 1 en de 3, dat zou worden genoteerd met halve noten (een halve maatregel).
    • Als u uw tempo vertraagd nog verder, zodat u duurde slechts een stap om de vier beats, op de 1, zou je schrijven dat als een hele noot-of een noot per maat.
  3. 3
    Halen het tempo! Genoeg van deze vertraging. Zoals je gemerkt, want we vertraagden de noten naar beneden, zijn we begonnen met het wegnemen van stukjes van de noot. Eerst namen we afstand van de vaste noot, dan namen we afstand van de stam. Laten we nu eens kijken naar het versnellen dingen. Om dat te doen, gaan we dingen toe te voegen aan de notitie.
    • Ga terug naar onze wandel tempo en beeld dat in je gedachten (tappen je voet op de beat kan helpen). Stel je nu voor dat je bus net heeft getrokken naar de halte, en je bent over een blok verderop. Wat doe je dan? Je loopt! En als je loopt, je probeert en vlag de buschauffeur.
    • Om notities sneller te maken in de muziek, voegen we een vlag. Elke vlag snijdt de tijdswaarde van de noot in de helft. Bijvoorbeeld, een achtste noot 1/2 de waarde van een kwart noot, en een 16e noot 1/2 de waarde van een achtste noot. In termen van het lopen, gaan we uit van een wandeling (kwartnoot) een run (8e noot)-twee keer zo snel als een wandeling, een sprint (16e noot)-twee keer zo snel als een run. Het denken in termen van elk kwartaal noot zijnde een stap als je loopt, tikt samen met dit voorbeeld:
  4. 4
    Beam me up! Zoals je kunt zien met dat bovenstaande voorbeeld kunnen dingen beginnen om een ​​beetje verwarrend als er een bos van notities op de pagina als dat te krijgen. Je ogen beginnen te steken, en je verliest bijhouden van waar je was. Om notities te groeperen in kleinere pakketten die zin visueel te maken, gebruiken we stralend.
    • Stralend alleen vervangt afzonderlijke noot vlaggen met dikke lijnen getrokken tussen de note stengels. Deze zijn logisch gegroepeerd, en terwijl de meer complexe muziek vergt complexere stralend regels, voor ons doel, we zullen over het algemeen balk in groepen van kwartnoten. Vergelijk onderstaande voorbeeld met het voorbeeld hierboven. Probeer het opnieuw het ritme te tikken, en zie hoe veel helderder stralend maakt de notatie:
  5. 5
    Leer de waarde van de banden en stippen. Indien een vlag de waarde van een notitie zal in tweeën gesneden, de dot heeft een soortgelijke-maar tegengestelde-functie. Met beperkte uitzonderingen die niet in het spel hier komen, wordt de stip altijd geplaatst aan de rechterzijde van de noot kop. Wanneer u een gestippelde nota te zien, is dat de nota verhoogd met de helft van de lengte van de oorspronkelijke waarde.
    • Bijvoorbeeld, zal een punt geplaatst na een halve noot is gelijk aan de halve noot plus een kwart noot. Een punt geplaatst na een kwart noot is gelijk aan een kwart noot plus een achtste noot.
    • Banden zijn vergelijkbaar dots ze de waarde van de oorspronkelijke noot verlengen. Een gelijkspel is gewoon twee noten met elkaar verbonden met een gebogen lijn tussen de notenkoppen. Unlike stippen, wat abstract en geheel gebaseerd op de waarde van de oorspronkelijke nota zijn banden zijn duidelijk: de noot in lengte toegenomen met exact zo lang als de tweede noot waarde.
    • Een reden zou u een gelijkspel gebruiken versus een punt is, bijvoorbeeld wanneer de duur van een noot niet muzikaal zou passen in de ruimte van een maatregel. In dat geval hoeft u alleen de resterende duur toe te voegen in de volgende maat als een noot, en bind de twee samen.
    • Merk op dat de band wordt getrokken uit notenkop te merken hoofd, meestal in de tegenovergestelde richting als de stengel.
  6. 6
    Neem een rust. Sommigen zeggen dat muziek is gewoon een serie noten, en ze zijn de helft correct. Muziek is serie noten en de ruimten daartussen af. Die ruimten worden genoemd rust, en zelfs in stilte, kunnen ze echt beweging en leven toe te voegen aan de muziek. Laten we eens een kijkje nemen op hoe ze zijn genoteerd.
    • Zoals noten, ze hebben specifieke symbolen voor bepaalde duur. Een hele noot rest is een rechthoek het afdalen van de 4e regel, en een halve noot rest is een rechthoek rust op de 3e lijn. De kwartnoot rest is een kronkelende lijn, en de rest van de rust zijn een schuine balk met hetzelfde aantal vlaggen als hun equivalent noot waarde. Deze vlaggen altijd vegen naar links.

Melodie

  1. 1
    We hebben nu de basis naar beneden: het personeel, het delen van een noot, en de basis van het noteren duur van noten en rusten. Zorg ervoor dat u inzicht in de bovenstaande, en dan duik laten we naar de leuke dingen: lezen muziek!
  2. 2
    Leer de C-schaal. De C schaal is de fundamentele schaal die we gebruiken in de westerse muziek. Zodra je dat hebt opgesloten in je hersencellen, de rest vanzelf zal volgen.
    • Ten eerste, laten we u zien hoe het eruit ziet, dan laten we u zien hoe u wijs uit te worden, en beginnen om muziek te lezen! Hier is hoe het eruit ziet op het personeel:
    • Als je een blik op de eerste noot, de lage C, zul je zien dat het eigenlijk gaat onder het personeel lijnen. Als dat gebeurt, voegen we gewoon een staf lijn voor die noot alleen-dus, de kleine lijn door de notitie hoofd. Hoe lager de noot, hoe meer personeel lijnen we voegen. Maar we hoeven niet nu zorgen over te maken.
    • De C toonladder is opgebouwd uit acht noten. Dit zijn het equivalent van de witte toetsen op de piano:
    • Je kan wel of niet hebben van een piano handig (indien niet proberen een virtuele piano ), maar op dit punt is het belangrijk voor u om te beginnen met een idee van niet alleen wat muziek eruit ziet, maar van hoe het klinkt, ook.
  3. 3
    Leer een beetje sight-zingende of "solfège." Dat klinkt misschien intimiderend, maar de kans is, dat je al weet het: het is de mooie manier om te zeggen "do, re, mi."
    • Door te leren om de noten die je ziet zingen, zult u beginnen om de vaardigheid van het zicht lezen-een vaardigheid die een leven lang kan duren om een ​​perfecte ontwikkelen, maar zal nuttig gelijk vanaf het begin. Laten we eens een kijkje nemen op die C schaal weer, met de notenleer schaal toegevoegd:
    • De kans is groot, weet je de Rogers en Hammerstein lied 'Do-Re-Mi' uit The Sound of Music. Als je de "do re mi" schaal kan zingen, doen dat nu, terwijl je kijkt naar de toelichting. Als u een opfriscursus nodig hebt, kunt u het lied op te horen Youtube.
    • Hier is een iets meer geavanceerde versie, op en neer lopen van de C toonladder met de notenleer notes:
    • Praktijk zingen Solfège-deel II een paar keer, totdat het wordt vertrouwd. De eerste paar keer, lees heel langzaam, zodat u kunt kijken naar elke noot zoals je het zingt. De komende paar keer, de plaats van de "doe me opnieuw" voor C, D, E. Het doel is om de daadwerkelijke noten zingen.
    • Vergeet niet onze nootwaarden van voor: de hoge C aan het einde van de eerste lijn, en de lage C aan het einde van de tweede lijn zijn halve noten, terwijl de rest van de noten zijn kwartnoten. Als je stel je wandelen, nogmaals, er is een notitie voor elke stap. De halve noten twee stappen.
  4. 4
    Gefeliciteerd, je bent nu aan het lezen muziek!

Sharps, flats, naturals, en sleutels

  1. 1
    Neem de volgende stap. Tot nu toe hebben we onder de basis van ritme en melodie, en je moet de basisvaardigheden noodzakelijk dat je nu begrijpt wat al die puntjes en kronkels vertegenwoordigen bezitten. Hoewel dit misschien krijg je door middel van fundamenteel Flutophone klasse, zijn er nog een paar meer dingen die je wilt weten. De belangrijkste zijn toonsoorten.
    • U mag kruisen en mollen hebben gezien in de muziek: een scherp ziet eruit als een hash-tag (♯) en een vlakke ziet eruit als een kleine letter B (♭). Ze worden geplaatst aan de linkerkant van een notitie hoofd, en geven aan dat de notitie te volgen een halve stap hoger wordt gespeeld (voor een scherpe), of een halve stap lager (voor een vlak). De C schaal, zoals we geleerd hebben, bestaat uit de witte toetsen op de piano. De kruizen en mollen zijn de zwarte toetsen. Omdat de C-majeur heeft geen kruizen of mollen, het is geschreven als volgt:
  2. 2
    Hele tonen en halve tonen. In de westerse muziek, nota's zijn ofwel een hele toon of een halve toon van elkaar. Als je kijkt naar de C noot op de piano toetsenbord, zie je dat er een zwarte toets tussen deze en de volgende noot up, is het D. De muzikale afstand tussen de C en de D een hele toon genoemd. De afstand tussen C en zwarte toets wordt een halve toon. Nu, kan je je afvragen wat dat zwarte sleutel wordt genoemd. Het antwoord is, "het hangt."
    • Een goede vuistregel is als je gaat op de schaal, die noot is de scherpe versie van de begin noot. Bij het verplaatsen langs de schaal omlaag, zou dat de nota van de platte versie van de begin noot zijn. Dus, als u verhuist van C naar D met de zwarte sleutel, het zou worden geschreven met een scherp, zoals dit:
    • In dit geval wordt de zwarte noot geschreven als C #. Bij het verplaatsen langs de schaal omlaag, van D naar C en het gebruik van de zwarte noot als een passerende toon tussen hen, is de zwarte toets geschreven als volgt:
    • Conventies als dat maakt muziek een beetje makkelijker te lezen. Als je aan die drie noten omhoog gaan schrijven, en gebruikt een D ♭ plaats van een C #, zou de notatie er als volgt uitzien:
    • Merk op dat er een nieuwe teken-de natuur. Wanneer zie je een natuurlijk teken (♮), dat wil zeggen dat de noot wordt gespeeld zonder scherpe of appartement. In dit voorbeeld, de tweede en derde notes beide D: de eerste een D ♭, en dus de tweede D, omdat het gaat om een ​​halve toon van de eerste D, moet de aantekening "gecorrigeerde" om de juiste toon te tonen. De meer kruizen en mollen verspreid over een blad van muziek, moet het meer een muzikant nemen voordat de score kan worden afgespeeld.
  3. 3
    Inzicht toonsoorten. Tot nu toe hebben we gekeken naar de C majeur: acht noten, alle witte toetsen, te beginnen op C. U kunt echter een schaal beginnen op elke noot. Als je gewoon spelen alle witte toetsen, hoewel, je zal niet spelen van een grote schaal, maar zoiets als een "modale schaal", die buiten het bestek van dit artikel.
    • De startnotitie of tonic, is ook de naam van de sleutel. Je hebt misschien gehoord iemand zeggen: "Het is in de toonsoort C." Dat betekent dat de basisschaal start op C en bevat de toelichting CDEFGAB C. De noten in een grote schaal hebben een zeer specifieke verhouding met elkaar. Neem een ​​kijkje op dit toetsenbord:
    • Merk op dat tussen de meeste noten, is er een hele stap. Maar er is slechts een halve stap (halve toon) tussen E en F en tussen B en C. Elke grote schaal heeft dit dezelfde relatie: heel-heel-half-heel-heel-heel-half. Als u uw weegschaal begint op G, bijvoorbeeld, het kan worden geschreven als volgt:
    • Merk de F # bovenin. Om de juiste relatie, de F te worden opgevoerd een halve toon zodat het een halve stap van de G, niet een hele toon. Dat is gemakkelijk genoeg om zelf te lezen, maar wat als je begonnen met een grote schaal in C #? Het zou er als volgt uitzien:
    • Nu het begint te ingewikkeld! Om te minderen met de verwarring en maakt muziek makkelijker te lezen, werden toonsoorten gemaakt. Elke grote schaal heeft een bepaalde set van voortekens, en die worden getoond aan het begin van de muziek. Kijken we weer naar de toonsoort G, merken we dat een scherpe-F heeft #. In plaats van die scherpe naast de F op het personeel, we gaan het helemaal naar links, en het is net uitgegaan vanaf dat moment dat elke F u ziet wordt gespeeld als een F #. Het ziet er zo uit:
    • Dit klinkt, en wordt gespeeld, precies hetzelfde als de G majeur hierboven, zonder voortekens. Zie de Handtekeningen sectie Key hieronder voor een volledige lijst van alle toonsoorten.

Dynamiek en expressie

  1. 1
    Luid-of zacht te krijgen! Wanneer u naar muziek luistert, heb je waarschijnlijk al gemerkt dat het niet allemaal op hetzelfde volume, de hele tijd. Sommige delen krijgen heel hard, en sommige delen krijg echt zacht. Deze variaties worden "dynamics".
    • Als het ritme en meter zijn het hart van de muziek, en notities en toetsen zijn van de hersenen, dan dynamiek zijn zeker de adem van de muziek. Beschouw dit voorbeeld:
    • Tik die op uw tafel: 1 en 2 en 3 en 4 en 5 en 6 en 7 en 8, enz. (het en hoe muzikanten "zeggen" achtste noten). Zorg ervoor dat elke beat wordt getikt op hetzelfde volume, zodat het dus het klinkt een beetje als een helikopter. Neem nu een kijkje op deze versie:
    • Let op het accent (>) boven elke 4e G noot. Tik dat uit, alleen deze keer, accent elke beat die je ziet het accent. Nu, in plaats van een helicopter, moet meer een trein klinken. Met slechts een subtiele verschuiving in accent, we volledig het karakter van de muziek te veranderen!
  2. 2
    Speel het piano of fortissimo, of ergens daar tussenin. Net zoals je niet altijd praten op hetzelfde niveau-je moduleren uw stem luider of zachter, afhankelijk van de situatie-muziek moduleert in niveau ook. De manier waarop de componist vertelt de muzikant wat wordt bedoeld is met behulp van dynamische tekens.
    • Er zijn tientallen dynamische markeringen kunt u zien op een stuk muziek, maar sommige van de meest voorkomende vindt u de letters f, m en p zijn. Ze zien er als volgt uit:
    • p betekent "piano" of "zacht."
    • f betekent "forte," of "luid."
    • m betekent "mezzo", of "medium." Dit wijzigt de dynamiek na het, zoals in mf of mp, wat betekent "gemiddeld luid," of "medium soft."
    • De meer p s of f s je hebt, hoe zachter of harder de muziek moet worden afgespeeld. Probeer het zingen van het bovenstaande voorbeeld (met notenleer-de eerste noot in dit voorbeeld is de tonica, of 'doen'), en gebruik de dynamische markeringen om het verschil merken.
  3. 3
    Luider en luider en luider, of stiller en stiller en stiller. Een andere veel voorkomende dynamische notatie is het crescendo, en het is logisch gevolg, de decrescendo. Ze zijn een visuele representaties van een geleidelijke verandering in volume.
    • Een crescendo geleidelijk aan luider, en een decrescendo het volume geleidelijk afneemt. Ze zien er als volgt uit:

Oprukkende

  1. 1
    Blijf leren! Leren lezen muziek is als het leren van het alfabet. De basis neemt een beetje te leren, maar zijn vrij eenvoudig, algemeen. Echter, er zijn zoveel nuances, concepten en vaardigheden die je kunt leren dat het kan houden je leren voor een mensenleven. Sommige componisten zelfs zo ver om muziek te schrijven op het personeel lijnen gaan die vorm spiralen of patronen, of het zelfs gebruiken geen personeel lijnen bij allen! Dit artikel geeft je een goede basis om te blijven groeien!

Tafel van toonsoorten

  1. 1
    Leer deze toonsoorten. Er is minstens een voor elke noot in de schaal en de slimme student zien dat in sommige gevallen zijn er twee toetsen voor dezelfde noot. Bijvoorbeeld, de sleutel van G # klinkt exact dezelfde als de sleutel van A ♭! Bij het spelen van de piano-en voor de toepassing van dit artikel, het verschil is academisch. Echter, er zijn een aantal componisten-vooral degenen die schrijven voor strijkers-die zal suggereren dat de A ♭ wordt gespeeld een beetje 'platter' dan de G #. Hier zijn de belangrijkste handtekeningen voor de grote schalen:
    • De toonsoort C:
    • Toetsen met scherpe voorwerpen:
    • Toetsen met behulp van flats:
    • Het kan van enige troost zijn om te weten dat componisten zelden schrijf in de toonsoort C ♭-het is net zo goed een pijn voor hen te schrijven, want het is voor u om te lezen!

Tips

  • Wees geduldig. Als het leren van een nieuwe taal, het leren lezen muziek kost tijd. Net iets anders te leren, hoe meer je oefent in het, hoe makkelijker het zal zijn, en hoe beter je zult in geworden.
  • Oefen dit met uw belangrijkste instrument. Als je piano speelt, is het waarschijnlijk dat je bent blootgesteld aan het lezen van muziek. Veel gitaristen, echter, leren door te luisteren in plaats van lezen. Als je leren om muziek te lezen, vergeet wat je al weet-leren eerst, dan jam later wilt lezen!
  • Krijg bladmuziek om liedjes die je wilt. Een bezoek aan uw lokale muziekwinkel zal onthullen honderden, zo niet duizenden-van "lead sheets 'met de basis-notatie en akkoorden voor uw favoriete songs. Lees de muziek terwijl je luistert, en je krijgt een meer intuïtief begrip van wat u zoekt op te krijgen.
  • Het werk aan de aanblik zingen. U hoeft niet een goede stem hebben, maar het zal helpen train je je oren te "horen" wat er op het papier.
  • Die glijdt op trombone speelt de scherpe en platte notities.

Waarschuwingen

  • Leren lezen kan een leven lang meegaan. Tempo jezelf!