Wkunl

Hoe je het zicht muziek lezen

Sight lezen muziek is een van de belangrijkste dingen die je moet weten elk goed zijn in uw keuze, alleen verslagen door het belang van het leren hoe het zichzelf eigenlijk spelen het. Bijna elke auditie die je ooit zult deelnemen zal een of andere vorm van zicht-lezen. De meeste van deze gezicht lezen, is echter niet echt zicht lezen in zijn puurste vorm - te kijken naar de muziek voor de eerste keer tijdens het spelen of zingen van de noten. (Muziek vereist een heel andere set van vaardigheden in aanvulling op de mogelijkheid lezen te merken). Voor de overgrote meerderheid van de vereiste zicht lezen, mag u kijken naar de muziek voor een bepaalde hoeveelheid tijd tussen de dertig seconden en tien minuten. De methode om de juiste gezicht lezen is niet helemaal ingewikkeld, en, ervan uitgaande dat je de tijd voor elke stap hebben, is een vaardigheid die je kunt beheersen.

Stappen

Hoe je het zicht muziek lezen. Lees de titel van het stuk.
Hoe je het zicht muziek lezen. Lees de titel van het stuk.
  1. 1
    Ademen. Nervositeit veroorzaakt de meeste problemen in zicht lezen. Fouten die je moet vermijden ten koste van alles - het kan een gebarsten noot, een overkill van vibrato, of een verkeerde tempo veroorzaken. Relax, neem diep adem, en beginnen te kijken naar de muziek.
  2. 2
    Lees de titel van het stuk. Dit klinkt misschien niet als het je zal helpen in het daadwerkelijk spelen van het stuk, maar het is echt wel - immers, de titel vat het hele stuk in een paar beschrijvende woorden. Als u niet de titel te lezen, dan verlies je een belangrijk voordeel in de sfeer van het stuk, en de emotie die je in het spelen het zou moeten zetten. Op voorwaarde dat er een titel gegeven, moet u altijd lezen alvorens te kijken naar de muziek. U kunt ook kijken naar de componist van het stuk, naar een idee van het tijdsbestek waarin het stuk werd geschreven en de stijl van de componist te krijgen. Het kennen van de historische periode van het stuk kan enorm helpen, omdat het stelt u in staat om te anticiperen op voortekens en lastig dissonantie.
  3. 3
    Kijk naar de. De meeste van de tijd, zal het tempo aan u worden gegeven aan de bovenkant van het stuk naast de componist. Soms is de voorwaarde tempo zal worden vager, zoals gewoon te zeggen "Slow" of "Jazzy", en soms is het veel nauwkeuriger zal zijn, zoals het zeggen van "Redelijk traag met een lichte upbeat swing feel to it, kwartnoot evenaart zeventig- twee ". Ongeacht wat het gegeven tempo is, moet je je absoluut de beste proberen om het te volgen. Enige ruimte wordt normaal gegeven voor het vertragen of versnellen het tot de beste emotie te geven of te voelen om het stuk dat je kunt, maar als je het stuk speelt of zingt, moet u ervoor zorgen dat de mensen luisteren naar je beseft dat je deed, in feite, kijk naar het tempo.
  4. 4
    Check out de maatsoort. Kijk altijd naar de maatsoort ongeacht of het je eerste keer kijken naar een stuk of uw duizendste. Er is een enorm verschil tussen de 6-8 keer en gemeenschappelijke tijd, en als je niet kijkt naar de maatsoort, en spelen het stuk in gemeenschappelijke tijd, kunnen de mensen luisteren denken dat je eigenlijk niet weet hoe te spelen in 6-8 keer.
  5. 5
    Check out de toonsoort. Het spelen van de verkeerde toonsoort zal het stuk geluid dissonant te maken en het lijkt erop dat je een sleutel handtekening niet kan lezen.
  6. 6
    Kijk voor veranderingen. Is er een nieuwe toonsoort introduceerde halverwege het stuk? Hoe zit het met de tijd? Is er een accelerando of een RITARD? Besteed speciale aandacht aan deze, en zorg ervoor dat ze allemaal mee. Als u toegestaan ​​om de muziek te houden, moet je ze onderstrepen op de muziek. Als u niet de enige persoon die het zicht zal lezen dat exemplaar, nooit markeringen aanbrengen. Er kunnen plaatsen waar je sneller of langzamer, zachter of harder zou moeten krijgen om de stijl van het stuk past. Deze kunnen niet worden gemarkeerd in de muziek. Voeg deze kleine veranderingen zolang het maar past bij de stijl, omdat de mensen luisteren zal zich realiseren dat je weet wanneer je dingen veranderen een beetje rond aan het stuk geluid maken mooier.
  7. 7
    Bekijk ook de dynamiek. Het is heel belangrijk om te beginnen uit bij een forte als het stuk zegt, en niet een piano, want dan is het stuk zal u waarschijnlijk vragen om stiller te krijgen, en als je al op piano, dan is er niet veel verder te gaan totdat u nie 't zelfs hoorbaar langer. Omgekeerd, als het stuk vraagt ​​u om te beginnen uit bij een piano, niet beginnen harder! Als het stuk vraagt ​​om een ​​specifieke dynamische, kunt u er vrij zeker van dat dat bedoeld is zeer duidelijk. Als er geen markering in het begin, vooruit te kijken om te zien wat er gaat later gebeuren, en beslissen op basis van dat. Als er geen dynamiek in het hele stuk, dan is de beste inzet is om te beginnen uit mezzo-forte en luider en zachter wanneer het moet.
  8. 8
    Kijk over het begin. Besteed vooral veel aandacht aan de eerste paar maten van de muziek - gaan over hen minstens drie keer voordat u verder op. Een stevig begin is de sleutel tot het maken van zorgen dat de muziek klinkt goed, en vaak zal de opening lijn zelf het hele stuk te herhalen, dus het is cruciaal om te begrijpen voordat u verder gaat. Zingt de eerste regel in je hoofd. Dit helpt u om de stijl van de muziek makkelijker dan als je net gelezen in de muziek.
  9. 9
    Scheren over het makkelijker bits. Als je weet dat je een ritme spelen, gewoon glijden over het. Als het een ritme eerder in het stuk dat u zag, hoewel, kunt u vergelijken met de twee. Het is een veelgemaakte fout om twee soortgelijke ritmes zien en spelen ze hetzelfde, toen de componist eigenlijk een verandering in een van de noten.
  10. 10
    Lees de allerlaatste regel. Dit is de conclusie van het stuk, en het is meestal heel anders dan de rest van het stuk, of het is doelbewust harder dan de rest, met een laatste element toegevoegd in om het stuk te maken voor een dramatische finish. Het begin en het einde zijn van vitaal belang - het begin krijgt de muziek uit om een ​​goede start, en het einde zorgt ervoor dat de luisteraar wordt overgelaten met een stevige finale indruk.
  11. 11
    Lees het begin opnieuw. Na het kijken door het hele stuk, moet je een dozijn ritmes in je hoofd, en waarschijnlijk honderden noten, dus het eerste wat je zal vergeten, zal het allereerste wat je keek naar zijn - het begin. Als u het begin zo snel vergeet, kunt u vragen, waarom dan kijken over het zo veel op het eerste? Simpel gezegd, zal de laatste blik op het begin van een opfriscursus van soorten te zijn - je gewoon een herinnering aan al dat werk dat je in het uitzoeken it out op de eerste plaats herinneren nodig.
  12. 12
    Beginnen te spelen. Als uw instrument is er een die toonhoogte problemen, zoals de Hoorn in F heeft, besteden veel aandacht aan uw vertrekpunt gedeeltelijke. Het is niet ongewoon voor onervaren zicht lezers om te beginnen op een gedeeltelijke boven of onder het geschreven is, en verder op in die gedeeltelijke, spelen verkeerde noten, voor een deel of zelfs alle van het stuk. Als u beginnen op de verkeerde noot, deze meteen verhelpen.
  13. 13
    Als je rotzooi op, ga door! Niet volledig stoppen of ontmoedigd. Proberen te corrigeren wat je verkeerd hebt gedaan de volgende keer dat het komt. Leer van je fouten!
  14. 14
    leren waar elke noot is. weten waar elke noot is helpt. kunt u de bladmuziek lezen zonder dat je je ogen van de muziek op het instrument.

Tips

  • Het houden van het tempo recht is belangrijker dan het krijgen van de juiste noten - als je een paar noten verkeerd (die je waarschijnlijk toch zou doen) in ieder geval het zal klinken als een muziekstuk.
  • Als u een klarinet of speel saxofoon, controleer je reed constant voordat het zicht lezen. Piepen op elk gewenst moment is slecht, maar gepiep tijdens het zicht lezen kan doden wat kan een heel behoorlijk auditie zijn geweest, ook al is het niet jouw schuld.
  • De meeste muzikanten zijn perfectionisten, wanneer het zicht lezen moet je blij zijn met 85-90%. Er is geen tijd voor correcties of stoppen!
  • Neem de tijd! Niet het gevoel dat je moet haasten zo snel als sommige van uw collega-klasgenoten te zijn! Het lezen van muziek is erg belangrijk, vooral als je plannen voor een muzikale carrière voor je hebt. Als je haast, zal het alleen maar moeilijker voor u om verder te gaan zoals je wilt.
  • Zoeken naar patronen. Heeft het stuk gaan in arpeggio's of centrum rond een noot? Zijn er repetitieve ritmes?
  • spelers (vooral bij orkest audities), controleert u de sleutel! Omzetting is een belangrijke vaardigheid om te hebben, en het zeer slecht zou zijn om een ​​stuk te spelen in de toonsoort F wanneer het wordt verondersteld te zijn in de toonsoort C.
  • Praktijk gezicht leest u alles wat u kunt uw handen op. Veel muziekwinkels verkopen boeken beschikbaar in een verscheidenheid van problemen aan uw behoeften. Deze zijn uitstekend geschikt voor het beoefenen als u door een pagina kan werken per dag.
  • en zijn vriendelijke en aan de rechters en andere auditioners.
  • Tune, tune, tune! Hoewel de meeste mensen niet kunnen vertellen tussen een in harmonie noot en een enigszins uit de toon een, waarbij je je instrument in harmonie is belangrijk. Uw instrument is ontworpen om de beste klank te produceren als het goed is afgesteld. Als je speelt met een ensemble is het vooral pijnlijk voor luisteraars als je uit de toon met de andere spelers.
  • Koperblazers, leeg je spit kleppen voordat het zicht lezen; riet spelers, krijgt het spit uit uw riet op voorhand.
  • Als je een koperen instrument te bespelen, zal u wilt uw olie kleppen kort, maar niet meteen, voordat het zicht lezen.
  • Oefening baart kunst! Als je geoefend voor minstens 30 minuten per dag en het nummer een stuk beter zou zijn dan wanneer je niet helemaal. Begin van met uw schalen en dan verplaatsen naar het belangrijkste stuk. Op die manier kunt krijgen opgewarmd.
  • Richten op het verkrijgen van de ritmes eerst corrigeren. Er is een oneindige combinatie van ritmes, maar er zijn maar zoveel noten.
  • Hoewel veel instrumenten spelen alleen in een, kijk op de sleutel van de muziek. Het is niet geheel onmogelijk dat het stuk dat u zoekt op is in de hoge tonen en je leest het alsof het in bas, of is in bas als je gewend bent aan hoge tonen.
  • Het wordt aanbevolen dat u een programma als PrestoKeys (een klein spel dat sterk versnelt het leerproces van het lezen van muziek) te gebruiken.