Wkunl

Hoe maak je een ballad schrijven

De traditionele ballade vorm een ​​paar makkelijk met die kenmerken die het een populaire storytelling apparaat voor honderden jaren hebben gemaakt. Om een ​​ballad van je eigen schrijven, volg dan de richtlijnen en voorbeeld ballad hieronder.

Stappen

Hoe maak je een ballad schrijven. Maak een sappige verhaal.
Hoe maak je een ballad schrijven. Maak een sappige verhaal.

Schrijven van uw eigen ballad

  1. 1
    Maak een sappige verhaal. Ballads verhalen vertellen per definitie, vaak aanpakken thema's als schandaal, liefde, dood, ramp, of zelfs de actualiteit. Ze volgen meestal een heldere, lineaire verhaallijn, met een beroep op geplot actie (een onzekere situatie, een climax, en een resolutie) aan suspense op te bouwen. Aangezien veel vertellen (of navertellen) traditionele verhalen die de ronde generaties, kunt u ook een bekend verhaal aan te passen aan ballad formulier in als u niet wilt dat een schrijven van compleet kras.
    • Enkel uit de belangrijkste elementen van de plot. Ballade gebruik een verhalende stijl die bekend staat als "springen en aanhoudende" - dat is, negeer niet-essentiële plot punten, zodat meer tijd kan worden besteed aan de interessante momenten. Om deze stijl na te bootsen, snijd alle onnodige back verhaal, plot-verbindingen, of secundaire details die afleiden van de plot van het verhaal dat je hebt gekozen.
    • Stagger lee, het voorbeeld ballade voor dit artikel, is een klassieke Europese blues ballad over de moord op Billy Lions naar de hand van Stagger Lee, die overdreef toen Billy klopte de hoed van zijn hoofd. Obscene verhalen als deze maken meestal voor zeer populaire ballades.
  2. 2
    Zoek een starter zin. De openingszin van een project is vaak het moeilijkst om te schrijven, maar gelukkig voor u, ballads vaak open met voorraad zinnen als de come-ye-all begroeting. (Ex. "Komt gij allen maagden," "Komt gij allen kameraden," enz.) Voel je vrij om deze uitdrukking te lenen om uw verhaal te gaan (en maak uw ballad authentieker te starten). Als u niet wilt dat een starter zin, gericht op de invoering van de lezer om het verhaal Mississippi John Hurt's versie van StaggerLee springt recht in de actie te gebruiken.:
    Politieagent, hoe kan het zijn?
  3. 3
    Instelling van een ritme en rijmschema. Ballads hebben meestal vier-lijn verzen, waarvan er twee of meer rijm. (Blues ballads, aan de andere kant, hebben vaak twee rijmende regels, gevolgd door een derde, onafhankelijke lijn.) De makkelijkste manier om te beginnen met het ritme en rijm is het eerste vers maar je wilt het te voltooien, gebruik het dan als de basis voor de rest van de lijnen in het vers (bijv. het bijhouden van de lengte, ritme en eindrijm van elke regel meer of minder consistent).
    Politieagent, hoe kan het zijn?
    U kunt 'rusten iedereen maar wreed Stagger Lee

    • Tot nu toe, dit rijmschema is een eenvoudige AA (dat is, de eerste en tweede lijn rijm). Wanneer het refrein binnenkomt, zult u zien dat deze ballad volgt de klassieke blues structuur, AAB (waar de derde regel niet rijmt met de andere twee). Andere veel voorkomende rijmschema's zijn onder meer:
    • AABB (eerste twee regels zijn een rijmend paar, tweede twee lijnen zijn een nieuw rijmend paar)
    • ABAB (eerste en derde lijn rijm, tweede en vierde regel rijm)
    • ABCB (alleen de tweede en vierde lijnen rijm)
  4. 4
    Schrijf het refrein. Nogmaals, het refrein is zeer flexibel in ballad vorm. Zij kan een lijn die wordt herhaald in elk vers, twee lijnen die elk paar verzen herhaald, een volledige vers, of zelfs twee verzen back-to-back. Daarnaast kunt u het koor woordelijk lichtjes telkens voor een dramatisch effect te herhalen of wijzigen. Deze versie van Stagger Lee omvat het refrein aan het einde van elk vers:
    Politieagent, hoe kan het zijn?
    Die slechte man, oh, wreed Stagger Lee
  5. 5
    Schrijf een tweede couplet in dezelfde stijl als de eerste. Gebruik een consistente meter (dwz probeer dezelfde lyrische ritme aan te houden zoals je deed in het eerste vers). De meter is in feite het patroon van lettergrepen in een lied of gedicht. De meeste ballads gebruiken dezelfde meter gehele lied, of de meter voor het koor kan verschillen van die van de verzen. Dit is wat dicteert het ritme.
    Billy de Lyon vertelde Stagger Lee, "alsjeblieft niet mijn leven te nemen,
    Die slechte man, oh, wreed Stagger Lee
  6. 6
    Voltooi de ballad met behulp van uw structurele template. Zodra u het vers stijl naar beneden, je hoeft alleen maar om je verhaal volgens dezelfde structurele richtlijnen die u voltooien. Heeft een slaaf van die structuur niet, hoor. Als u nodig hebt om de lengte van een lijn of zelfs van een vers hier en daar verschillen, ga je gang en doe het, en als je wilt afwijken van uw rijm patroon voel je vrij om dat te doen als het uw ballad beter zal maken.
    "Wat ik geef om je kleine baby's, je schat lovin 'vrouw?
    Die slechte man, wreed Stagger Lee
    "Boom-boom, boom-boom," ging de vierenveertig
    Die slechte man, oh wrede Stagger Lee
    "Heren van de jury, wat denk je daarvan?
    Die slechte man, oh, wreed Stagger Lee.
    En alles wat ze verzamelden, handen heel hoog,
    Die slechte man, oh, wreed Stagger Lee
    Dingen om op te letten:
    • Sommige ballads, zoals deze, kan het koor ingebouwd in elk vers hebben. In deze gevallen, het rijmschema is vaak AAB (zie boven) of ABAC (waar de twee-lijn refrein bezet de tweede en vierde lijnen, B en C, van elk vers).
    • Lijnen die "gaan samen" moeten hebben ongeveer hetzelfde aantal lettergrepen en geaccentueerde lettergrepen.
    • Merk op dat het niet nodig is om drie-of vier-lijn coupletten en refreinen gebruiken. Hoewel dit is de meest voorkomende vorm ballad, af en toe zul je een ballad te vinden met, zeg, 6 lijnen, of een met een variërend aantal regels per couplet.
    • Merk op dat er gevallen zijn waarin het ritme of de cadans van de ballad is belangrijker dan de rijm.
  7. 7
    Bewerk uw ballad. Laten we een beetje tijd voorbij, en kom dan terug naar uw ballad en bewerken met frisse ogen en oren. Als je vast kwam te zitten op een lijn of twee eerder kon je niet vinden van de juiste rijm, bijvoorbeeld, of er waren gewoon te veel lettergrepen kom terug en kijk of je ze nu kunt oplossen. Knip overbodige verzen, waardoor alleen wat het verhaal nodig heeft.

Tips

  • Als u zingen of neuriën als je gaat, soms de woorden gewoon stromen.
  • Wees niet bang om creatieve, ongewone, of onvolmaakt rijmpjes te kiezen. Als je probeert te dwingen al uw rijmpjes te zijn technisch perfect, kunnen de teksten van je song uiteindelijk klinkende dom.
  • Lezen ballads door andere schrijvers kan een grote hulp. U kunt leren wat werkt en wat niet, of het u inspireren voor een thema of idee, dat is zeer goed.
  • Als je weet dat het verhaal dat je wilt vertellen, maar problemen hebben met het zetten het in een poëtische structuur, gebruik gewoon het verhaal eerst zonder zorgen te maken over eventuele technische details. Misschien vindt u het gemakkelijker om het te converteren naar balladevorm zodra het duidelijk is geschreven.
  • Het is prima om een ​​ballad te schrijven zonder muziek. Een ballad is een vorm van lyrische poëzie, die eenvoudig dat het kan worden gezongen betekent. Het hoeft niet te worden gezongen.
  • Traditionele Britse ballads kan grappig, tragisch, of zelfs satirische, vaak de aanpak van thema's als liefde, werk, en de dood. Zoals kranten, ze zijn onpersoonlijk in toon - ongeacht hoe sensationeel het verhaal is Brits breedtes (zo genoemd omdat het papier waarop ze gebruikt moeten worden afgedrukt op) zijn actueler (dwz journalistieke), het aanpakken van gebeurtenissen en problemen van de dag.. Deze worden vaak verteld vanuit een first-person perspectief, hebben stereotiepe personages, en zijn niet erg objectief. Noord-europese ballads ook te maken met liefde, schandaal, geweld, en de ramp en worden vaak ingedeeld naar de groepen die zingen ze, of ze nu mijnwerkers, zeelieden, of cowboys, inheemse Europeanen, enz. Classic Noord Europese ballades bevatten "John Henry" en "Casey Jones."

Waarschuwingen

  • Omdat ballads zijn zo makkelijk om te schrijven, en omdat het vertellen van een verhaal is zo leuk, ballad schrijvers vaak de neiging om overboord te gaan en willen elke slimme vers zijn en rijm die ze kunnen bedenken. Te veel verzen kunnen verzwaren de ballad en maken het saai, vooral sinds de ballad neiging nogal repetitief te zijn in het koor en in de verzen ook. Een goede hoeveelheid stanza (of verzen) zijn ongeveer 20.