Batch script is een eenvoudige scripttaal die draait op elke Windows of MS-DOS besturingssysteem, de functies zijn gebaseerd op de commando's voor de commando-lijnen in deze besturingssystemen. Ook zijn pretty cool! Het maken van een spel met dit script is niet zo moeilijk, al duurt het is een beetje tijd en creativiteit. Let op: om voor dit project goed te laten werken, zal u Windows 2000 of hoger nodig, omdat dit niet zal werken in eerdere versies van Windows of MS DOS, aangezien MS DOS is niet compatibel met de huidige batch scripts.
Stappen
- 1Beslis over een spel. Voordat u besluit om een shoot-em-up spel of point-and-click spel te maken, weet dat zelfs met MS DOS 8, batchscript heeft ernstige beperkingen tot de mogelijkheden. U zult niet in staat zijn om meer van een spel dan een text-based spel te maken. Het kan een quiz of een scenario spel zijn, maar je zal alleen tekst te hebben. Het al dan niet u wilt ASCII graphics is aan u, maar het spel zal nog volledig worden gebaseerd op tekstinvoer.
- 2Lees het script. Het script is niet zo moeilijk om te leren, kan je zelfs gewoon leren door te kijken naar een programma. Om elke scripttaal weet dat je kan nodig zijn om een aantal basis commando's in de computer commandoregel weten. Voor deze command line, de basis commando's die je nodig hebt zijn:
echo
-
color
-
title
-
goto
-
if
-
set
-
labeling (not a command, but how to label)
- 3Leer hoe u de bovenstaande opdrachten gebruiken. echo is een opdracht die wordt gebruikt om uit te printen tekst naar de console. Hieronder, het echo commando wordt afgedrukt "Hallo, wereld!":
- De kleur commando wordt gebruikt om de kleur van de tekst in de command line te wijzigen. Dit is niet erg handig, en waarschijnlijk niet moeten worden gericht op totdat je het spel zelf hebt beëindigd, maar de resultaten van de kleurverandering kan heel aantrekkelijk. Kleuren in DOS-opdrachtregels zijn genummerd, is er een tafel van de kleuren aan het eind van dit artikel. Het volgende commando zal de tekstkleur wijzigen in zwarte achtergrond met groene tekst:
- De titel commando verandert eenvoudig de naam van het venster op de titelbalk en de taakbalk, en is geenszins nuttig, echter, kan het uw programma er professioneel uitzien. Gebruik het als zo zal de titel van het venster te wijzigen in "Leuk Program":
- De goto commando wordt gebruikt om naar een bepaald deel van het programma. U zal worden gebruikt om te bepalen wat er zal gebeuren wanneer bepaalde antwoorden worden gekozen uit vragen. Om de opdracht Goto gebruiken om naar een label genaamd "WRONG":
- De als commando wordt gebruikt om te bepalen wat er gebeurt als een bepaalde gebeurtenis zich voordoet. Na de instructie if (als [iets]), een commando volgt. Op if, indien een bepaalde gebeurtenis is waar de opdracht in de instructie wordt uitgevoerd. Wordt u met behulp van deze verklaring te bepalen welke goto commando moet worden gebruikt. Dit als verklaring zal waar zijn als de input gelijk is aan 12:
- De set commando is eigenlijk vrij ingewikkeld, omdat het kan worden gebruikt op vele manieren. Zoals voor nu, alles wat je nodig hebt voor is om de computer om input te ontvangen. Om dit te doen:
- Tot slot, labelen. Etikettering kunnen noemen bepaalde delen van het programma, zodat u kunt de goto commando gebruiken. U kunt de naam van bepaalde delen van het programma om het even wat, zolang de naam is niet een bevel. Om een sectie 'main' label, typt u het volgende:
- Gelabeld deel omvat het etiket zelf en alle code die erop volgen totdat een ander label aanwezig is of het bestand het einde bereikt! Zorg ervoor dat u het etiket te plaatsen voordat de sectie wordt bestempeld, en een ander label na het zo dat de computer begrijpt wat sectie wordt bestempeld! Voorbeeld hieronder:
- De eerste regel van het bovenstaande programma kan zijn verwarrend voor je. Deze lijn schakelt de weergave van de code in het bestand, dus het maakt niet uit alsof het allemaal uit is getypt op een console. Vanaf nu, dat is onbelangrijk, nu moet je bepalen wat de bovenstaande programma zal doen (negeer de eerste lijn). Het programma zal tekst zeggen "DIT IS EEN TEST VAN TEXT" weer te geven, dan zal het om invoer gevraagd. Als de ingang "1" (wat betekent dat u ingetypt 1), zal het programma terug naar LABEL1 en de commando's eronder zal herhalen. Als de conditie in de if-statement niet wordt voldaan, zal de computer tekst af te drukken om de console "TEST". Kopieer het bovenstaande programma in twee verschillende vensters lopen notitieblok. In een, sla het op als TEST1 in elke map en voer het uit. Merk op hoe de tekst wordt weergegeven. In het tweede venster, verwijder de eerste lijn en sla het op als TEST2 en voer het uit. Let op het verschil?
- Gelabeld deel omvat het etiket zelf en alle code die erop volgen totdat een ander label aanwezig is of het bestand het einde bereikt! Zorg ervoor dat u het etiket te plaatsen voordat de sectie wordt bestempeld, en een ander label na het zo dat de computer begrijpt wat sectie wordt bestempeld! Voorbeeld hieronder:
- Zodra u een algemeen begrip van hoe de bovenstaande commando's kunnen worden gebruikt, mag je door naar de volgende stap.
- De kleur commando wordt gebruikt om de kleur van de tekst in de command line te wijzigen. Dit is niet erg handig, en waarschijnlijk niet moeten worden gericht op totdat je het spel zelf hebt beëindigd, maar de resultaten van de kleurverandering kan heel aantrekkelijk. Kleuren in DOS-opdrachtregels zijn genummerd, is er een tafel van de kleuren aan het eind van dit artikel. Het volgende commando zal de tekstkleur wijzigen in zwarte achtergrond met groene tekst:
- 4Start scripting je spel. Er wordt gesuggereerd dat een beginner gebruik kladblok, maar als je zou willen om MS DOS EDIT, dat is prima, ook gebruiken. Ook wordt voorgesteld om een beginner om te beginnen met een eenvoudige quiz spel, dus dit is wat dit artikel zal u tonen hoe te doen. Vergeet niet om te beginnen met het uitschakelen van de echo. Vervolgens introduceren uw spel met wat tekst door de echo commando, gebruik dan op invoer toelaten met de goto commando. Verwarrend kan dit geluid, dus kijk hieronder (Opmerking: de opdracht REM creëert reacties, dwz nota's voor de ontwikkelaar die niet zal laten zien in het eindresultaat):
- 5Werk aan de instructies pagina. Op dit punt, moet u het bestand opslaan (opslaan als something.bat), en zet het in een map die u hebt gemaakt voor het spel. Als je het opslaat, voer het uit en zorg ervoor dat het werkt.
- Vanaf dit punt wordt u met meerdere bestanden per spel (vooral als je wilt ASCII graphics). U kunt de batch script te krijgen om uit te printen van de inhoud van elk bestand op het scherm met het type opdracht. Onderstaande zal de inhoud van test.txt afdrukken:
- Het is belangrijk om te onthouden voor de bestandsextensie, of de opdracht niet goed werken omvatten.
- Maak een instructie pagina in kladblok. Het moet iets zeggen als:
- Sla dit op als INST.txt in de map van het batch-bestand, te maken dan het zo dat je spel de tekst om de console op de instructie pagina wordt afgedrukt:
- Start het programma en zorg ervoor dat het werkt.
- Vanaf dit punt wordt u met meerdere bestanden per spel (vooral als je wilt ASCII graphics). U kunt de batch script te krijgen om uit te printen van de inhoud van elk bestand op het scherm met het type opdracht. Onderstaande zal de inhoud van test.txt afdrukken:
- 6Werk aan de inhoud van het spel zelf. Dit is waar de meeste van uw creativiteit / onderzoek, werk en tijd wordt besteed aan het spel, evenals waar de meeste scripting van de game zou moeten zijn. Er moet een plek die je gaat wanneer je een antwoord verkeerd, en een manier om door te gaan naar de volgende vraag als je het antwoord goed zijn. De hieronder zal drie fundamentele vragen over de buitenkant van een auto. U kunt ze vervangen door wat je wilt.
- Start het programma en zorg ervoor dat het werkt.
- 7Maak een winnende scherm. Het creëren van een winnende scherm is zo simpel als het scherm instructies. Maak een tekstdocument met lof voor het winnen en opslaan als WIN.txt in de batch-map. Voeg de volgende regels toe aan het einde van het spel voor de winnende scherm:
- 8Je spel ziet er nu als de code hieronder:
- Start het programma en zorg ervoor dat het werkt.
- 9Raak uw dossier. Beginnen door te gaan naar elk label en het plaatsen van de cls commando na het. Dit zal het scherm te wissen bij elk label, zodat je niet een scherm vol met overbodige informatie.
- 10Correcte grammatica waar nodig. Als u wilt, maken alle antwoorden op de lijst volledige zinnen. Let op dat je weeën IN DE batchscript ECHO commando moet vermijden! Je moet ook schuine strepen en voorkomen groter dan / kleiner dan symbolen, sterren, procent symbolen, en alle andere ongewone symbolen. Deze symbolen zullen een syntax error dat het programma te stoppen, vertraging, of crash veroorzaakt creëren.
- 11Maak graphics voor het spel als je zou willen. Genereer ASCII art in aparte tekstdocumenten en gebruik het type commando om ze te tonen in het programma:
- 12Corrigeer eventuele typfouten die u kunt vinden. Denk aan uw eigen dingen te corrigeren. Voeg dan uw kleur met de kleur opdracht. Er wordt gesuggereerd dat je het plaatst in het begin van het programma, zodat het hele programma is van deze kleur. Hier is de uitleg van hoe je het direct gebruiken vanaf de opdrachtregel:
Sets the default console foreground and background colors.
COLOR [attr]
attr Specifies color attribute of console output
attr Specifies color attribute of console output
Color attributes are specified by TWO hex digits -- the first corresponds to the background; the second the foreground. Each digit can be any of the following values:
0 = Black 8 = Gray 1 = Blue 9 = Light Blue 2 = Green A = Light Green 3 = Aqua B = Light Aqua 4 = Red C = Light Red 5 = Purple D = Light Purple 6 = Yellow E = Light Yellow 7 = White F = Bright White
0 = Black 8 = Gray 1 = Blue 9 = Light Blue 2 = Green A = Light Green 3 = Aqua B = Light Aqua 4 = Red C = Light Red 5 = Purple D = Light Purple 6 = Yellow E = Light Yellow 7 = White F = Bright White
If no argument is given, this command restores the color to what it was when CMD.EXE started. This value either comes from the current console window, the /T command line switch or from the DefaultColor registry value.
- Met andere woorden, als u een helder witte achtergrond en zwarte tekst wilde:
- Met andere woorden, als u een helder witte achtergrond en zwarte tekst wilde:
- 13Gefeliciteerd, je hebt zojuist een basis computer spel met batch script!
Tips
- Batch is een leuke manier om te schrijven programma's te starten. Te gaan naar iets dat net een klein beetje harder, maar veel krachtiger probeer de Python programmeertaal.
U kunt gratis video's op youtube om een programmeertaal te leren.
- U kunt variabele in te stellen door er "ingesteld variabelenaam = waarde", of om de input van de gebruiker te krijgen en sla het op als een variabele, in plaats van het zetten van "set / p-ingang = blahblahblah" Je zou zetten "set / p variabelenaam = blahblahblah" (Deze paragraaf dient te worden gecorrigeerd.)
- Sla vaak. U mag het betreuren als je dat niet doet.
- Probeer het maken van vele versies van het spel als je gaat, zodat je kunt ze vergelijken en te zien of er fouten zijn. Maak je geen zorgen over hoeveel ruimte het zal duren, batch-bestanden zijn erg klein.
Waarschuwingen
- NOOIT geen MS DOS-commando's in het echo commando, want zij zullen worden uitgevoerd. Vergeet niet dat alles wordt weergegeven door de command line is een echo!
- NOOIT geen MS DOS-commando's in de tekstbestanden die worden uitgetypt op de console. Tekstbestanden lossen een aantal problemen, zoals de schuine strepen en sterren, maar commando daarin nog steeds door het systeem worden uitgevoerd.
- Het wordt vaak gezegd dat het illegaal is om batch-bestanden te verzenden via internet. In geen geval is dit waar, maar zich bewust zijn van het feit dat je in de problemen kan krijgen voor het verzenden van gevaarlijke batch bestanden via internet (bv.: batch-bestanden die de computer crasht, vitale systeembestanden, enz. te verwijderen..). Ze zijn niet virussen genoemd, maar ze zijn nog steeds schadelijk en u kunt in ernstige problemen voor hen te krijgen.