Wkunl

Hoe maak je een film te maken

De film werd geboren in 1878, en terwijl slechts 16 frames lang, benodigde meerdere camera's en vele, vele uren, want het werd omgezet in een film door het samenvoegen van de afzonderlijke beelden een frame per keer. Flash forward meer dan 130 jaar, en kunnen we meer films in een dag schieten met onze iPhones dan werden gemaakt in de eerste 20 jaar van de film. En terwijl het is zo makkelijk om te doen, is het veel moeilijker om goed te doen. In dit artikel zullen we proberen te laten zien hoe je een film te maken ook!

Stappen

Hoe maak je een film te maken. Uitbreiden van uw idee.
Hoe maak je een film te maken. Uitbreiden van uw idee.
  1. 1
    Maak uw verhaal. Omdat de meeste films zijn in wezen visuele verhalen, is de eerste stap op de proppen komen met een idee dat u wilt om te zetten in een film. Je hoeft niet elk detail in de plaats hebben, maar je moet een basisidee van de premisse hebben.
    • Ideeën. Een goede plek om te beginnen is door het schrijven van een lijst van alle rekwisieten, locaties en acteurs die currentlty ter plaatse niet verkrijgbaar dan het ontwikkelen van een film rond dit. Houd een dagboek droom, dromen net als films zijn beeldende verhalen en dromen. Houd een notebook met u voor het schrijven ideeën neer. Lees het nieuws storys in de kranten. Heb een basisidee, en werken met die. Beperk het neer als je verder gaat tijdens het schrijven van het perceel.
    • Denk na over de films die u wilt zien, of de boeken die je graag leest, en te overwegen wat maakt ze zo interessant. Is het de personages, de actie, de visuals, of het thema? Wat het ook is, hou dat element in gedachten als u uw film te plannen.
  2. 2
    Uitbreiden van uw idee. Als je eenmaal hebt afgerekend op een uitgangspunt, beginnen met het toevoegen op het. Denk na over de film in 4 secties.
    • Begin of Introduction (soms zelfs een Prologue) waar u introduceren de karakters, het vaststellen van de stemming, en de weg geëffend. Dit is de expositie.
    • Midden, waar het grootste deel van de film plaatsvindt. Hier ontwikkel je de hoofdpersoon en de mensen die zijn vriendelijk voor hem, de antagonist, en zijn vrienden-indien van toepassing, en misschien een love interest die ook de protagonist of antagonist kunnen zijn. Voel je vrij om de rollen en geslachten zoveel als je wilt mixen. (Denk aan het rollen in Kill Bill, bijvoorbeeld.) De middelste is ook de plaats waar het verhaal echt is verteld. Waarom zijn deze mensen hier, en wat doen ze samen? Waar gaat het eruit zien alsof ze zijn op weg? Wat is de wrijving punt die resolutie nodig? Omdat ongeveer 2/3 van de weg door de film, je gaat bereiken...
    • De Climax. Dit is waar de film komt tot een hoogtepunt. Dit is waar de meteoor raakt de planeet, of niet, waar de held verslaat de bad guy en levens-of sterft-zichzelf, en waar de nachtwaker ontdekt hoe al het speelgoed terug te krijgen in het vakje voor de speelgoedwinkel opent. Het romantisch geïnteresseerde kus, de bom is onschadelijk gemaakt, de scheve politicus wordt ontdekt, Mars krijgt een sfeer, en Timmy wordt gered uit de put.
    • De resolutie, of Denouement. Nu dat het verhaal is verteld, en de climax bereikte, uw film moet binden de losse eindjes en stuur iedereen thuis praten over wat ze net gezien. Dit is waar het smerig anti-held zet het meisje op het vliegtuig en zegt: "We zullen altijd Parijs hebben." Timmy wordt uitgescholden en heeft vervolgens zijn haar verwarde en wordt liefdevol huis genomen voor gebakken kip en dumplings; De speelgoedwinkel eigenaar is clueless over gisteravond mayhem... tenzij hij denkt dat hij zag Beach Barbie knipoog naar hem (nah, kon niet ), en natuurlijk favoriet iedereen-de mysterieuze eenling mounts zijn paard en rijdt weg in de zonsondergang... roll credits!
    • Als dat is uitgezocht, snijd het verhaal in nog kleinere stukken-bijvoorbeeld, het denken over de invoering, ontwikkeling en de overgang van de elk van de 4 belangrijkste gebeurtenissen. Blijf werken je verhaal in steeds kleinere segmenten, tot je een goed idee van wat er gaat scene-by-scene gebeuren.
    • Als u wilt dit vertalen in een scenario, zie het meer informatie hieronder.
  3. 3
    Storyboard uw film. Storyboards tekent schetsen van wat u wilt dat uw gefilmde shots te lijken.
    • Het kan worden gedaan op een macroschaal, tekenen alleen elke belangrijke scène of overgang.
    • Het kan ook worden gedaan op het micro-niveau, planning elk schot en camerahoek-zelfs meerdere hoeken per schot. (Denk aan de handtekening openingsscène in Matrix met Trinity.) Dit proces maakt een lange film soepeler verlopen. U kunt fotograferen proberen zonder storyboards, maar het zal niet alleen helpen u uw film te visualiseren, zal het u helpen uw visie uit te leggen aan de regisseur en cameraman.
  4. 4
    Ontwikkel een esthetische voor je film. Omdat films zijn visueel, is het een goed idee om wat tijd te besteden aan de "look and feel" van de film. Beschouw twee films als een voorbeeld: Matrix weer, met zijn monochromatische, geel-groene tint in, die het gevoel van verhoogde "gedigitaliseerd", en A Scanner Darkly van Richard Linklater, die werd rotoscoped en had een unieke en onvergetelijke cartoon werkelijkheid kijken aan. Hier zijn enkele andere gebieden te overwegen.
    • Opnamestijl: Wilt u uw film naar een soepele, vakkundig bewerkte shots zijn voorzien, of een ruwe, handheld camera kijken? Het is er allemaal te doen. Bijvoorbeeld, kijk naar Melancholia van Lars von Trier, de opening scènes werden geschoten met een super high speed camera, die maakt als een vloeistof, sierlijke slow motion. Het grootste deel van de rest van de film is geschoten met een handheld, of "wankele cam," zet de toon voor de emotionele en geestelijke conflicten die rimpel door de film.
    • Kostuumontwerp: Films zijn sterk afhankelijk van de kostuums tot essentiële karaktereigenschappen aan de kijker. Je hoeft alleen maar denken van Men in Black.
    • Decorontwerp: Hoe ziet u de instelling van uw film te kijken willen? Kun je het filmen in een echte locatie, of moet u een set op te bouwen? De panorama's van het grote scherm heldendichten van de jaren '60 en '70 gebaseerd op een combinatie van grote open ruimten en studio-veel sets. Scènes uit The Shining werden doodgeschoten bij een skihut in Oregon. Dogville werd neergeschoten op een kaal podium, met slechts suggesties van gebouwen als rekwisieten.
    • Verlichting: Sommige films zijn voorzien van zachte, bijna gauzy verlichting dat maakt de acteurs en de sets kijk aanzienlijk meer aantrekkelijk, en de hele film meer dromerige, anderen de voorkeur aan een verlichting stijl die lijkt dichter bij de werkelijkheid, en sommige mensen duw de randen en ga voor een echt hard licht dat bijna is snijden. Check out Domino met Keira Knightley.
  5. 5
    Monteer een bemanning. Uw bemanning zal u helpen uw visie om te zetten in een film. Dit zijn een paar posities te overwegen:
    • Directeur: De directeur stuurt het creatieve aspect van de film, en is een belangrijke schakel tussen de crew en de cast. Als dit je film en je verhaal idee, en het budget is bescheiden, de regisseur is waarschijnlijk je.
    • Cineast, of Director of Photography (DOP): Deze persoon is verantwoordelijk voor het maken van zorgen dat de verlichting en de eigenlijke opnames van de film soepel te laten verlopen, evenals de beslissing met de regisseur hoe elk schot moet worden ingepast, licht, en doodgeschoten. Hij of zij beheert de verlichting en cameraploegen (of is de verlichting en cameraploeg, op een kleinere film).
    • Casting director: De casting director bepaalt welke actoren zijn het best geschikt voor de film, maar ook onderhandelen over contracten en planningen.
    • Decorontwerper: Deze persoon is verantwoordelijk voor het maken van zorgen dat de sets overeenkomen met de regisseur creatieve visie. Hij of zij kan ook de rekwisieten meester zijn (belast met de items die de set te vullen).
    • Camera operator: De camera operator doet het eigenlijke opnames van de film, het werken met de camera's. Op een kleine productie, kan deze persoon ook de cameraman of de regisseur-of beide!
    • Geluidsman: De geluidsman kan een of meer personen. Dialoog moet ofwel worden opgenomen in de scène, of een lus in later tijdens de productie. Geluidseffecten, zoals lasers zappen en helikopters exploderen, moeten allemaal worden gecreëerd; muziek moet worden ingekocht, geregistreerd, en gemengde, en foley (voetstappen, leer kraakt, platen kapot, deuren dichtslaan) alle behoeften te genereren.
    • Kostuumontwerper: Op een grote productie, zou deze persoon te kiezen (en misschien zelfs naai) elk kostuum gebruikt in de film. Op kleinere producties, wordt deze positie meestal gefuseerd met een andere baan.
    • Haar en make-up artist: Zoals de naam al aangeeft, deze persoon is verantwoordelijk voor het krijgen van de acteurs in de juiste kapsels en make-up voor elke scène. Op een kleine productie, zou deze positie niet eens bestaan.
    • Script supervisor: Het script supervisor is belast met ervoor te zorgen de acteurs blijven script, en dat de continuïteit van de film wordt gehandhaafd. Hij of zij kan ook dagelijkse voortgang van de productie van werken via het scenario op te nemen. Op een kleinere productie, deze kunnen worden samengevoegd met een andere positie.
    • Film editor: Zodra de productie is gewikkeld, de uitgever neemt alle schoten en combineert ze tot de master. Hij werkt met de regisseur, het houden van een aantal neemt en snijden anderen. Op een kleinere film, zou de regisseur handvat bewerken.
    • Sound Editor: The sound editor mengt de muziek, dialoog, foley, en effecten. De meeste computer-based film-editing software maakt een aantal vergoeding voor audio tracks, maar de toevoeging van een ervaren engineer wordt sterk aanbevolen.
  6. 6
    Werp uw film. Mensen in uw gemeenschap zou kunnen werken voor credits scherm in low-budget films. Natuurlijk, zou het gunstig zijn een bekende naam hoofdrol in de film hebben.
    • Test het bereik van uw acteurs. Als je weet dat een van hen zal moeten huilen in een droevige scène, zorg ervoor dat hij of zij kan doen voordat je contract voor het project.
    • Vermijd plannen van conflicten. Zorg ervoor dat uw acteurs kunnen beschikbaar zijn op de set wanneer u ze nodig hebt.
  7. 7
    Kleed de sets, of scout een locatie. Als je gaat om te schieten op-locatie, vindt het gebied dat u wilt en zorg ervoor dat het beschikbaar is voor het filmen. Als u werkt op een set, beginnen met de bouw en "dressing" (of het toevoegen van props) hen.
    • Indien mogelijk gebruik feitelijke locatie gemakkelijker. Het is eenvoudiger om te filmen in een diner dan een kamer kijken als een.
  8. 8
    Verzamelen en test uw apparatuur. Op zijn minst, zult u een videocamera nodig. Om de camera te monteren voor stabiele opnamen - - verlichtingsapparatuur en geluidsapparatuur zal je waarschijnlijk ook een statief nodig.
  9. 9
    Filmt uw film. De beslissingen die je maakt zal resulteren in het verschil tussen een "home movie" of een professioneel ogende film.
    • Sommige mensen zeggen te schieten meerdere takes vanuit meerdere invalshoeken, omdat het interessanter zal zijn in het einde. Het zal zeker geven de editor toch te denken!
    • Als een zeer algemene regel, professionele filmmakers schieten elke scène in een wide shot, medium shot en close-up van belangrijke elementen.
    • Ook het soort schoten ze besluiten te nemen worden bepaald door wat gevoel of emotie die ze proberen over te brengen. Als u onder tijdsdruk gebruik meer dan een camera. Volg de 180 graden regel.
  10. 10
    Bewerk uw film. Neem uw beeldmateriaal op uw computer, het uploaden van de bestanden, meld ze dan, het identificeren van wat shots werken. Samen een ruwe montage met behulp van deze opnamen. De manier waarop u uw film bewerken drastisch invloed op de manier waarop de film eindigt kijken en voelen.
    • Maken sprong bezuinigingen zal het belang van de kijker vast te houden en zette de toon voor een actiefilm, maar lange, aanhoudende shots hebben een krachtige invloed als goed, maar slecht gedaan dit kan heel saai zijn. Denk aan het begin van The Good, the Bad, en de Lelijke.
    • U kunt ook bewerken op muziek, dat is een snelle en effectieve manier van het bewerken, kunt u ook bewerken naar muziek op een rustig gedeelte van de film, door te kiezen voor muziek die de juiste stemming zorgt.
    • Bewerken tussen verschillende hoeken kunnen snel zien meerdere dingen gaande in dezelfde scène. Gebruik split van uw editing systeem of razor tool om kleinere clips maken van meerdere opnamen en mix en match dan. U zult onder de knie snel, en met maken van digitale films, zijn je fouten altijd gered door Undo.
    • Met overgangen van een ontbinding of cross fade symboliseert het verstrijken van de tijd en een fade naar zwart wordt gebruikt wanneer iemand slaapt of aan het begin en einde van een film valt.
    • De aard van de editing software die u gebruikt materie. Voor Windows gebruik Sony Vegas, Adobe Premiere (PC of Mac), of Avid Media Composer (PC of Mac), voor een Mac, iMovie of Final Cut Pro.
  11. 11
    Voeg geluidseffecten en muziek. Zorg ervoor dat uw muziek stroomt met wat er gaande is tijdens de film op dat tweede. Muziek geeft de film een ​​emotionele houding. Het verandert het publiek de emoties die ze een positievere kijk op de film te geven.
    • U kunt uw muziek variëren, om het publiek te voelen blij, verdrietig, boos, bang, opgewonden, enz.
    • Vergeet niet dat als je van plan bent op de distributie van een film met muziek gevonden problemen kunnen veroorzaken, dus het is het beste als je kunt muziek speciaal gecomponeerd voor de film te krijgen, plus er zijn veel geschoolde muzikanten die er zijn die graag ervaring op te doen.
  12. 12
    Maak de titel en credits sequenties. U wilt uw cast en crew te noemen aan het eind van de film. U kunt ook een lijst van "bedankjes" om alle organisaties die bereid zijn om u te laten schieten in hun vestigingen waren. Belangrijker houd het simpel.
  13. 13
    De film exporteren naar een digitaal formaat DVD.
  14. 14
    Maak een teaser of trailer (optioneel). Als u wilt uw film online of in andere theaters te bevorderen, selecteert stukken van het voor een promotionele trailer. Niet weg te geven te veel van de plot, maar probeer om het belang van de kijker te vangen.

Meer informatie

Hier is een lijst van meer gedetailleerde Google artikelen die u kunnen helpen een film te maken.

  1. 1
    Maak uw film idee in een script. Skip huren van een ander schrijver om het voor je doen.
  2. 2
    Storyboard uw film. Het zal schieten een stuk makkelijker.
  3. 3
    Maak een film op de goedkope. Hebben niet veel van een budget? Dit artikel kan helpen.
  4. 4
    Ere wie ere toekomt. Hier is hoe je een credit sequence aan uw film toe te voegen.
  5. 5
    Bouw je eigen sets. Dit artikel kan u door elke stap.
  6. 6
    Maak een stomme film. Willen niet de tijd of geld te besteden aan audio-apparatuur en dialoog? Dit is de manier om te gaan.
  7. 7
    Maak uw film in een week. Weinig tijd? Gebruik van dit artikel van dag-op-dag schema.
  8. 8
    Maak een animatiefilm. Zijn uw ideeën te creatief te worden vastgelegd in het echte leven? Probeer animatie plaats.
  9. 9
    Bekijk deze pagina voor meer ideeën. De mogelijkheden zijn eindeloos!

Tips

  • Hij schiet de scene, zorg ervoor dat uw video camera is opgeladen en klaar voor gebruik. Het hebben van een reserve batterij is een goed idee.
  • Karakter van een film wordt sterk beïnvloed door de beweging van de camera. Als je een horrorfilm of een gewelddadige film, raden wij u aan een HD handheld en schudden, geen DVX gebruiken. Een DVX wordt meestal gebruikt voor een soepele, dialoog film.
  • Geluid en licht zijn heel belangrijk: Goed geluid (eenvoudig inzicht in de persoon die spreekt zonder het horen van de fotograaf ademhaling, of straatlawaai, bijvoorbeeld) is van cruciaal belang. Goede verlichting maakt de video / film vogelleven. Excellent "budget lighting" omvat: Dusk of vroege ochtend, een mistige of bewolkte dag, en schaduw (maar alleen als er een donkere achtergrond.) Een wit poster board of aluminiumfolie kunnen worden gebruikt om het licht aan de schaduwzijde van het gezicht stuiteren. Voor het schieten gebruik werklampen.
  • Probeer het maken van de aard van de film die u graag om naar te kijken voor uw eerste project, je zult een stuk minder waarschijnlijk gefrustreerd tijdens filming.The sleutel tot een verblijf geïnteresseerd in een artistiek project is het creëren van iets dat je kunt liefhebben-of op zijn minst betrekking hebben aan.
  • Zorg ervoor dat de cast kennen hun signalen en wanneer een scène wordt gefilmd, zorg ervoor dat iedereen weet. Je wilt niet dat ze stappen in een schot onnodig.
  • Voordat u uw film af te maken, feedback te krijgen op het van familie en vrienden.
  • Kijk veel films met een kritisch oog-niet zozeer om kritiek acteren of richting, maar om te tonen, stijlen, hoe geluid wordt gebruikt, hoe de verlichting wordt gebruikt te begrijpen. Kijk voor fouten, ook: voor de ontluikende filmmaker, deze zijn verhelderend. Wanneer je kijkt naar een film thuis, trek die film op IMDB. Bij de onderkant is er een hoofdstuk "Wist u dat? ' dat is geladen met trivia en goofs voor vrijwel elke film-en tv-show die er zijn.
  • Zorg ervoor dat elementaire filmen regels, zoals de regel van derden (stel het scherm is verdeeld in verticale tweederde en hebben altijd een scherpstelpunt of vitale karakter van de scène in de verste linker derde) volgen, dit maakt het veel interessanter. Zelden is een karakter in het midden van het scherm en het maken van de film ziet er veel professioneler in het einde.
  • Voeg muziek, maar niet illegaal. Met andere woorden, kunt u muziek zetten, maar geven geen kopieën. Als je dat doet, moet u niet-auteursrechtelijk beschermd materiaal te gebruiken of contact opnemen met iemand om permission.No ongeacht waar je bent er altijd onafhankelijke muzikanten die graag hun liedjes in de film zijn te krijgen.
  • Niet rechts springen in het filmen van de film. Neem de tijd met de pre-productie-proces, of anders uw film zal zwak en onprofessioneel uit zijn. Zorg ervoor dat je denkt dat je je budget en alle andere factoren die van deze film die zal moeten worden bekeken dan. Als u springen in het filmen meteen, kunt u niet worden voorbereid, en je film zal falen. De beste manier voor het maken van een film is om een ​​behoorlijke hoeveelheid tijd besteden aan het creëren en uitbreiden van uw idee.
  • Als u gebruik maakt van uw vrienden als acteurs, moet u hebben alles gepland. Op deze manier niemands tijd wordt verspild zitten rond en krijgen niets gedaan.
  • Krijg goede acteurs!
  • Als u uw film af te maken, te delen met de wereld. Als het een serieuze werk, breng het aan filmfestivals waar het kan worden opgehaald. Als het een klein, tijdelijk werk, hosten op het internet voor de wereld om vrij te bekijken. Ze zijn beide paden naar verschillende soorten van de roem.
  • Een advocaat lezen over een contract voordat je ze ondertekenen. Je zou weg worden ondertekening van de rechten op de film.
  • Hier zijn een paar camera tips om te overwegen:
    • Varieer de schoten voor rente, maar varieert het soort schoten, tussen grote, middelgrote en close-up. Te veel close-ups op een rij is desoriënterend. Begin met een breed Establishing shot (zodat het publiek weet waar de actie plaatsvindt en welke tijd van de dag, jaar of millennium het is), dan variëren middelgrote en close-ups. Houd vreemde gezichtspunt (POV) schoten tot een minimum, tenzij u probeert om de kijker schrikken.
    • Panning (de camera kant verplaatsen naar rechts) wordt afgeraden. Maar als je moet, pan in groothoek, en hebben een reden voor de pan (volgen van een persoon wandelen door scène of pan met wat de acteur op het scherm is te kijken naar). Beëindig de pan op het voorwerp van de pan. Als uw pan is ontworpen om de Golden Gate brug, dat is dan de reden voor de pan te tonen. Niet heen en weer schuiven.
    • Probeer te voorkomen dat het filmen van een film in first-person-waar de camera functioneert als de ogen van de hoofdpersoon. Deze films uiteindelijk op zoek goedkoop en meestal niet veel van een hit met het publiek.
    • Weten wanneer de regels overtreden: in overweging The Blair Witch Project, die werd neergeschoten bijna volledig first person, waardoor het een "goedkope, zelfgemaakte" effect dat echt geholpen maken dat veel meer angstaanjagende gaf.
    • Proberen om de camera te kantelen te voorkomen, of doe het met mate.
    • Niet chique camerabewegingen niet zonder extra apparatuur, zoals een Steadicam.
    • Probeer oprichting schoten. Ook kunt u, indien toegestaan, staan ​​op een gebouw in een stad en video de hele stad, maar de oprichting schot niet hoeft te zijn van een stad kan een gebouw, teken of iets dat de locatie bepaalt worden.
  • Uw film niet hoeft te zijn fictief. Zelfs als je wilt om een ​​documentaire te doen, het proces begint met een idee of een vraag. Denk na over de onderwerpen die u geïnteresseerd bent in, of een brandende vraag die je altijd hebt gehad, en ontdekken dat. (Het proces van het filmen van een documentaire is een beetje anders dan het doen van een fictieve film.
  • Als u opnamen maakt een documentaire, zal je waarschijnlijk geen tijd besteden aan het ontwikkelen van een script of storyboards. In plaats daarvan, komen met een idee, doelen voor fotograferen, zoals wat is het doel van deze film? Wat publiek zal het beroep op? Wat nieuw perspectief verleent u. Uiteengezet om zoveel beeldmateriaal vast te leggen als je kunt, en zich richten op de redactie en andere post-productie-processen (zoals het toevoegen van muziek).
  • Uw eerste film zal niet geweldig dus wees niet te ambitieus, werken binnen uw middelen.
  • Je hoeft niet per se nodig om elk detail van de film te plannen. Weet alleen de plot en het script, en een kleine toevoegingen zijn niet slecht. Improviseren kan de film geven een meer realistische en frisse uitstraling, als de acteur heeft een goede baan met het.
  • Zorg ervoor dat al uw acteurs weten precies wat te doen.
  • Wanneer u filmt in zon, staan ​​zo ver weg als mogelijk, zodat schaduwen niet een probleem worden.

Waarschuwingen

  • Niet in grappen als ze niet nodig zijn, of als ze in slechte smaak. Het kan gemakkelijk ruïneren het artistieke aspect. Tenzij het een film over slechte smaak en onbeschoft moppen. In dat geval, schuwen oprechtheid.
  • Als filmen in een werkelijke locatie die niet van jou is, zoals een diner, vraag de eigenaar of een werknemer / manager eerst om toestemming. Dit zou ervoor zorgen dat de dingen die wettig zijn gedaan, is de juiste procedure wordt gevolgd, en om eventuele vertragingen of complicaties bij de shoot te voorkomen. Krijg altijd schriftelijke toestemming dus er zijn geen vragen later.
  • Heb ideeën niet stelen bij het schrijven van het script. Zorg ervoor dat de ideeën zijn al uw eigen en zo origineel als possible.You hebben niet het budget dat Hollywood doet dus de enige manier waarop je kunt opvallen is wel uniek.
  • Zorg ervoor dat wanneer u uw acteurs cast, ze zijn allemaal toegewijd aan het werk een succes. Anders zou een acteur die niet bereid is om samen te werken de uitkomst van de film in gevaar brengen. Ook, zorg ervoor dat u koos voor de juiste acteurs die passen bij de rollen, want dit zou een enorme impact hebben op het eindresultaat van de film te maken. Behandel je acteurs met respect, zoals elke negatieve lucht of spanning zou zeker invloed op het filmen proces. Het zal ook van invloed op uw vermogen om meer actoren in de toekomst te huren.
  • Neem veel foto's tijdens het filmen.

Dingen die je nodig hebt

  • Een idee
  • Een script
  • Een videocamera
  • Een filmploeg
  • Acteurs
  • Andere technische voorzieningen
  • Een plek om te filmen
  • Geld
  • Een bewerkingsprogramma
  • Een storyboard